E-mail,

mejl, ímajly, maily ...

Pokud dnes někdo nemá svůj email, jakoby neexistoval. Přes elektronickou poštovní schránku
dokážeme vyřídit velké množství záležitostí a je vhodným prostředkem ke komunikaci mezi dvěma,
ale i několika lidmi. Pro marketingové účely je nepostradatelným. Zpráva se k příjemci dostane
okamžitě a s téměř nulovými náklady. Zde ale nastává problém, kdy je dnešní společnost zahrnuta
reklamami a jejich působnost ztrácí na intenzitě.

V České republice je několik společností, které nabízejí freemaily, tedy zřízení elektronické pošty
zdarma. K nejznámějším patří e-maily od Seznam, Google dále pak Centrum, Atlas, Volny, Tiscali,
Yahoo či Hotmail.

Funkce a ovládání jsou vesměs u všech stejné, ale v konkurenčním boji se snaží
každá z firem zaujmout potencionálního zákazníka na nějakou vylepšenou funkci či vzhledem.

Založit si emailovou schránku je jednoduché, stačí se zaregistrovat, vyplnit dvakrát heslo a kontrolní
otázku. Jediný problém může nastat s dostupností adresy, která již může být obsazena někým jiným.
Vzhled stránek bývá u všech poskytovatelů podobný. Po levé straně je lišta pro práci s emaily,
obsahující příchozí a odchozí poštu, koš a spam koš. Vhodné je také vytvořit si složky, jelikož při
větším množství emailů se uživatel ztrácí a rozdělení zpráv do složek je účinnou metodou, jak
dohledat požadovanou zprávu. Každý email nabízí využití štítků, které slouží k rychlejší a přehlednější
orientaci. Pokud má někdo mnoho emailových kontaktů, doporučuje se vytvořit si jejich skupiny, jimž
můžeme posílat zprávy hromadně a nemusíme složitě vyhledávat požadované příjemce.

S nástupem mobilních telefonů mající přístup na internet si můžeme rychle a snadno zkontrolovat
emailovou schránku. Další používanou funkcí je filtrace přijatých zpráv, kdy se nám emaily
automaticky zařadí do skupiny dle emailu odesílatele. Některé společnosti, například Centrum.cz
nabízejí službu připojení další schránky. Ta zajistí přeposlání zprávy z jiných elektronických schránek a
máme tedy všechny informace pohromadě.

Různá je také kapacita schránek jednotlivých poskytovatelů. Neomezenou kapacitu nabízí freemail od
Yahoo, Gmail od Googlu nabízí 5 GB, oblíbené Seznam a Centrum nabízejí 2 GB, Atlas nabízí velikost 1
GB, kterou si lze ale navýšit o 2 MB denně.

Častokrát se stává, že chceme přes email zaslat soubor o větší kapacitě. Zde nastává problém,
jelikož objem dat pro přenos je omezený. Pro tyto případy je na internetu dostupná služba, nazvaná
úschovna.cz. Ta totiž umožňuje zaslání až 4 GB zprávy. Proces je jednoduchý, na server se nahraje
soubor a zadají se adresy příjemců, kterým přijde email s odkazem na stažení. Zpráva zůstává na
serveru 14 dní nebo je omezena počtem stažení (30x). Delší uchování je již zpoplatněné.

Podobné služby nabízejí společnosti eDisk, Capsa nebo Sendspace.